چهارده بیومارکر جدید برای دیابت نوع 2 شناسایی گردید

محققین آلمانی موفق به شناسایی 14 بیومارکر جدید برای دیابت نوع 2 شدند. آنها معتقدند که بر اساس این یافته ها میتوان روشهای درمانی و پیشگیری جدیدی را برای این بیماری متابولیک ابداع نمود. این بیومارکرها همچنین می توانند برای تشخیص خطر ابتلا به دیابت خیلی قبل از ابتلا به این بیماری استفاده شود.  در عین حال کشف این بیومارکرها دیدگاه جدیدی را در مورد  مکانیسم های پیچیده این بیماری که کاملاً روشن نشده است، ایجاد نماید.

محققین با تهیه ی نمونه های خونی از شرکت کنندگان درسه تحقیق جداگانه و توجه به متابولیت های موجود دراین نمونه ها به نتایج فوق دست یافتند . داده های این تحقیق ونمونه های خونی از 27500 شرکت کننده در تحقیق آینده نگر EPIC- Potsdamو مطالعه ی Tuebingenو KORAبدست آمد.

متابولومیک یک زمینه ی تحقیقاتی  نو و جوان است که در آن به درک سیستم های بیولوژیک پرداخته می شود . در این رشته شبکه ی دینامیک متابولیت های یک موجود زنده مورد بررسی قرار می گیرد ، بنابراین درمورد فرآیندهای بیوشیمیایی  در حال انجام، اطلاعاتی بدست می آید . متابولیت ها دارای اعمال مختلفی هستند برای مثال، نقش مهمی در ارتباطات سلولی وتنظیم این ارتباطات، انتقال انرژی یا ساخت مواد مورد نیاز سلول دارند. تغییرات در غلظت متابولیت ها ممکن است بطور مستقیم سبب تغییر در متابولیسم و در نتیجه بروز بیماری شود.

 هدف این تحقیق شناسایی متابولیت هایی در خون افراد شرکت کننده برای پی بردن به مکانیزیم بیماری دیابت نوع 2 و استفاده از آنها به عنوان بیومارکر برای تشخیص خطر ابتلا به این بیماری بود.

برای این منظور محققین جمعاً 4000 نمونه خونی فراهم نمودند. حدود 3000 نمونه از شرکت کنندگان درتحقیق EPIC- Potsdamوتقریباً 900 نمونه ازتحقیق KORAو 76 نمونه ازتحقیق Tuebingenتهیه گردید. درزمان تهیه ی نمونه های خونی، هیچیک ازشرکت کنندگان به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند اما پس از تقریباً 7 سال پیگیری ، 800 نفر از شرکت کنندگان  درتحقیق EPICو 91 نفر از KORAبه دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند. 76 شرکت کننده  در تحقیق Tuebingenاز ابتدای تحقیق در معرض خطر زیاد ابتلا به دیابت نوع 2 طبقه بندی شده بودند اما در زمان  گرفتن نمونه هنوز سالم بودند.

 دکتر Adamski  وهمکارانش به آنالیز غلظت 163 متابولیت دراین  نمونه های خونی پرداختند . 14 عدد از این متابولیت ها ارتباط قوی با ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان می داد.

علاوه بر میزان قند خون، چهارده متابولیت دیگر که شامل اجزاء پروتئینی مختلف و فسفولیپیدهای حاوی کولین که نقش در ساختار غشاء سلول  و انتقال چربیهای خون دارند جزو این بیومارکرها محسوب می شوند. دکتر Anna Floegelمی گوید: یافته های ما، به خصوص به نقش  فسفولیپیدها در بیماری دیابت نوع 2 اشاره می کند که در تحقیقات قبلی به این مورد هیچ اشاره ای نشده است . این اولین نشانه برای شروع تحقیقاتی است که باید در این زمینه انجام گیرد.

دکتر Tobiasمی گوید: درحال حاضر می توان از متابولیت ها به عنوان بیومارکرهای دقیق تعیین کننده ی خطر ابتلا به دیابت درمراحل اولیه بیماری استفاده کرد، زیرا نتایج این تحقیق بر پایه ی داده های آینده نگر بدست آمده است و داده های مذکور قبل از شروع بیماری دیابت گردآوری شده اند.

نتایج آنالیز متابولومیک جدید میتواند پایه ی خوبی برای ابداع  روشهای پیشگیری ودرمان نوین باشد.

منبع:  www. Sciencedaily.com/release/2012/10/121004134833.htm